Blog Post

De leaseauto als kostenpost

  • door Henk
  • 25 feb., 2019

De ondernemer wil graag groeien in 2019 door te bezuinigen op kosten

Ook de Rabobank let al jaren op de kosten. Daarom werden enkele jaren geleden al de rechten van lokale bankvestigingen beperkt. En ook werden de regels voor leaseauto’s aangescherpt.

Een soberder leasebeleid zou nodig zijn om de winstgevendheid van de bank met 17 miljoen euro op te krikken.

Terug naar hoofdkantoor

Voorheen mochten lokale bankvestigingen zelf de regels voor leaseauto’s bepalen, maar dat is overgenomen door het hoofdkantoor van de bank. Voortaan mogen alleen medewerkers die meer dan 20.000 kilometer per jaar rijden of een bepaalde managementfunctie hebben, een leasebak rijden.

Dat betekende echter wel dat een aantal lokale bankmedewerkers hierdoor zijn of haar leaseauto dreigden te verliezen. Dus stapten 29 van hen naar de rechter. En die heeft onlangs in het voordeel van de medewerkers geoordeeld.

Cruciaal in deze zaak is waar de lease-regeling onderdeel van is. De bank noemt de leaseauto een ‘regeling’. De rechter ziet het als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden, dus mag de bank niet zomaar eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen. Het resultaat is dat de 29 medewerkers hun leaseauto mogen houden. De uitspraak heeft mogelijk ook gevolgen voor andere Rabobank-medewerkers die hun leaseauto dreigen te verliezen.

Ken de regels

Als HR-professional is het zaak om goed in de gaten te houden welke regels en voorwaarden er gehanteerd worden. Een verkeerde interpretatie kan een organisatie duur komen te staan, zoals blijkt uit het bovenstaande voorbeeld.

Wil jouw organisatie ook kosten besparen? Voorkom dergelijke ruzies en negatieve publiciteit door goede afspraken te maken en alles juridisch te controleren voordat er (eenzijdig) regels of voorwaarden worden aangepast.

door henkgrootlipman@outlook.com 08 nov., 2019
De nauwe online samenwerking met een financieel expert als je boekhouder behoedt je dus voor verkeerde zakelijke beslissingen en komt je bedrijfsvoering ten goede. Maar je voorkomt ook dat er fouten in je administratie sluipen.

GEEN TWIJFEL OVER POSTEN

Zo kan je boekhouder je boekhouding in de cloud perfect op jouw bedrijf afstemmen: hij stelt in op welke posten jij kunt boeken, zodat het bijna niet mis kan gaan. Ben je niet helemaal zeker van je zaak bij het invoeren van gegevens? Dan kijkt je boekhouder meteen even met je mee. Is hij niet beschikbaar? Ook geen probleem. Je laat gewoon een chatbericht achter.

PROBEER VISMA eACCOUNTING GRATIS
Het gratis proefabonnement stopt automatisch na 30 dagen dus u zit nergens aan vast. Bevalt het? U kunt het abonnement zelf op elk moment verlengen.

Kijk op: https://bit.ly/2OveeYH

www.dewanneadministratie.nl

door Henk 08 nov., 2019
Door samen te werken in de cloud kan je boekhouder niet alleen problemen signaleren en je helpen de vinger aan de pols te houden. Hij kan je ook advies geven over de koers die je het beste kunt varen en je helpen om op korte en langere termijn vooruit te kijken.

KOSTEN NU NEMEN OF STRAKS?

Het advies van je boekhouder gaat verder dan puur financieel meedenken, ook met belastingzaken kan hij je ondersteunen. Als je bijvoorbeeld een duur apparaat of een bedrijfsauto wilt kopen, dan weet hij wanneer je die grote
investering het beste doet. Is het fiscaal gezien beter om de kosten en investeringsaftrek nu te nemen of is het gunstiger om je aankoop in het volgende boekjaar te doen?

PROBEER VISMA eACCOUNTING GRATIS
Het gratis proefabonnement stopt automatisch na 30 dagen dus u zit nergens aan vast. Bevalt het? U kunt het abonnement zelf op elk moment verlengen.

Kijk op: https://bit.ly/2OveeYH

www.dewanneadministratie.nl
door Henk 08 nov., 2019

Cijfers kunnen je belangrijke inzichten bieden die je helpen je bedrijf beter te runnen. Maar niet iedere ondernemer is ook automatisch een financieel expert. Hoe weet je nu precies hoe je er op dit moment voor staat? En wanneer worden dingen een probleem?

EEN GEWAARSCHUWD ONDERNEMER TELT VOOR TWEE
Als je in de cloud samenwerkt met je boekhouder, kan hij op basis van de laatste stand van zaken signaleren dat er iets fout dreigt te lopen. Je hebt bijvoorbeeld teveel debiteuren openstaan of teveel voorraad van bepaalde producten en blijft toch inkopen. Dat kan zwaar wegen op je liquiditeit en voor problemen zorgen bij het betalen van je rekeningen of het krijgen van een lening. Het voortbestaan van je bedrijf kan op termijn zelfs in gevaar komen.

PROBEER VISMA eACCOUNTING GRATIS
Het gratis proefabonnement stopt automatisch na 30 dagen dus u zit nergens aan vast. Bevalt het?
U kunt het abonnement zelf op elk moment verlengen.

Kijk op: https://bit.ly/2OveeYH

www.dewanneadministratie.nl

door Henk 08 nov., 2019

Doordat je online samenwerkt met je boekhouder in hetzelfde systeem heb je altijd je gegevens bij de hand. Ook al hebben jullie de taken verdeeld, je mist nooit een map of een bestand.

Op ieder moment van de dag kun je de meest actuele versie van je administratie bekijken.

24/7 VRAGEN STELLEN
Ook als je dan toch een keer ’s avonds of in het weekend je boekhouding induikt, maakt het niet uit of je boekhouder beschikbaar is – je kunt 24/7 vragen stellen.
Want het voordeel van de nieuwste cloudoplossingen voor online boekhouden is dat ze ook de nieuwste communicatie technologieën bieden.

GEEN HEEN-EN-WEER GEBEL
Twijfel je bijvoorbeeld over een boeking, dan stuur je gewoon meteen vanuit het programma een chat aan je boekhouder.
Al krijg je buiten kantooruren hoogstwaarschijnlijk niet meteen
antwoord, je hebt de zaak wel voor zover mogelijk afgerond.
Je kunt het punt van je actielijst strepen en voorkomt heen-en-weer gebel omdat een van jullie twee er niet is.

PROBEER VISMA eACCOUNTING GRATIS
Het gratis proefabonnement stopt automatisch na 30 dagen dus u zit nergens aan vast. Bevalt het? U kunt het abonnement zelf op elk moment verlengen.

Kijk op: https://bit.ly/2OveeYH

www.dewanneadministratie.nl

door Henk 24 apr., 2019


Eén administratie in de cloud waarin jij en je boekhouder allebei gegevens invoeren en taken uitvoeren – zo simpel kan de samenwerking zijn.
In onderling overleg bepaal je precies wie wat doet en kom je tot een ideale takenverdeling.

LIEVER ZELF FACTUREREN?
Als ondernemer kies je er bijvoorbeeld voor om zelf je verkoopfacturen te maken. Dat is wel zo makkelijk omdat je precies weet wat je hebt geleverd en hoeveel je daarvoor in rekening brengt. Je kunt dat trouwens ook heel simpel en snel elektronisch doen: vanuit je cloudboekhouding rechtstreeks het systeem van je klanten in. Het versturen van aanmaningen kun je aan je boekhouder overlaten.

WEL DE BONNEN SCANNEN, NIET DE INKOOPNOTA'S
Kies je ervoor om zelf je bonnen met een muisklik in te scannen,
terwijl je boekhouder het inboeken van inkoopnota’s voor zijn rekening neemt? Dat kan. Sturen je leveranciers elektronische facturen, dan staan ze meteen in je inkoopboek en hoeft hij ze alleen maar te checken.

GEEN OMKIJKEN NAAR BTW-AANGIFTE
Je betalingen doe je dan bijvoorbeeld weer zelf, maar je houdt je liever niet bezig met het verwerken van bankafschriften. Dat kan je boekhouder je uit handen nemen als je dat wilt, net zoals de btw-aangifte. Het handige is dat je voor die aangifte geen gegevens meer hoeft aan te leveren. Alles wat je boekhouder nodig heeft, staat in de cloud. Ook jij hebt het totaalplaatje, de BTW die je aan het einde van het kwartaal moet betalen is geen verrassing meer.

FOCUS OP JE BUSINESS
Door de takenverdeling werk je optimaal samen met je boekhouder.
Je kunt je focussen op je business en je privéleven komt niet in het gedrang. Ook over IT-zaken zoals de veiligheid van je gegevens of het updaten van je software hoef je je niet druk te maken.
Dat is allemaal goed geregeld in de cloud.

PROBEER VISMA e-ACCOUNTING GRATIS!
Het gratis proefabonnement stopt automatisch na 30 dagen dus u zit nergens aan vast. Bevalt het? U kunt het abonnement zelf op elk moment verlengen.

Kijk op: https://bit.ly/2OveeYH

door Henk 25 feb., 2019
Voert u de administratie voor een vereniging of club?
Share by: